http://www.glitter-graphics.com/

Tuesday, September 25, 2012

Something About Pedestrian Walkways

Kreatif - Laluan Pejalan Kaki Dengan Rekabentuk Rollercoaster

Digelar 'Crouching Tiger and Turtle, Magic Mountain', laluan pejalan kaki ini menjadi satu tarikan yang menarik baru-baru ini di bandar Duisberg,Jerman. Patung gergasi berpusar berukuran 11 meter tinggi ini menyediakan pemandangan panorama landskap sekitarnya. Menggabungkan seni dan keseronokan, arca itu adalah satu cara yang interaktif untuk pengunjung menerokai kawasan luar bandar Jerman.Ia telah direka dan dipasang oleh Ulrich Genth dan Heike Mutter selama lapan minggu.




Perancangan Laluan Pejalan Kaki

 Laluan Pejalan Kaki bukan dicipta dan direka tanpa tujuan. Fungsinya adalah untuk menghubungkan manusia dari satu tempat ke tempat yang lain. Oleh yang demikian, pelbagai kemudahan perlu disediakan bagi menjamin keselamatan dan keselesaan golongan pejalan kaki. masalah perancangan timbul apabila fungsi laluan pejalan kaki disalah guna oleh sesetengah individu. Ada antara mereka menggunakan laluan pejalan kaki sebagai tempat meletak kenderaan mereka, dan ada juga sesetengah dari mereka menjalankan perniagaan kecil-kecilan di laluan tersebut. Selain itu, rekabentuk laluan pejalan kaki yang tidak bercirikan keselamatan seperti permukaan lantai yang licin, tidak mempunyai perbezaan tinggi dengan laluan kenderaan laju dan tidak direka menghubungkan sesuatu tempat dengan tempat lain telah menyukarkan dan membahayakan pengguna laluan pejalan kaki untuk menggunakannya. 
Disamping itu, perancangan masa kini tidak mengutamakan laluan pejalan kaki bagi orang-orang kurang upaya (OKU) yang sangat memerlukan laluan yang selamat untuk mereka bergerak. 

penyediaan penghadang antara jalan raya dan laluan pejalan kaki tidak disediakan

peniaga menggunakan laluan pejalan kaki sebagai tempat mereka berniaga

Dan bila orang bijak reka pedestrian walkways.... ini hasilnyaa.. 



Sesungguhnya, laluan pejalan kaki harus diberi penekanan utama dalam mereka bandar untuk dijadikan salah satu alternatif utama bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas dan kebergantungan kepada pengankutan persendirian. 


No comments:

Post a Comment